Fysiotherapeutisch Centrum Achterwillens

Dry Needling

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje als in de acupunctuur. Deze is echter gericht op het kort stimuleren van zogenaamde “triggerpoints”. Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn “op afstand” veroorzaakt. Hieronder staat een voorbeeld van “lage rug” pijn vanuit een bilspier

Dry Needling - Triggerpoints

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn op afstand”
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijn-ontwijkend gedrag: U gaat “anders” bewegen

Ontstaan triggerpoints / indicaties

• acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval
  • chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
  • langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer
  • overbelasting en/of blessures bij sporters
  • verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling
  • psychologische factoren zoals stress en depressie
  • voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk
  • slaaptekort
  • te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas

De behandeling is gericht op het “uitschakelen” van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in een arm of been. Het inbrengen van het naaldje wordt bijna niet gevoeld. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort “kramp” gevoel, een zogenaamde “twitch”. Daarna ontspant de spier zich weer en kan men zich vaak makkelijker bewegen. Het behandelde gedeelte kan wel wat vermoeid en/of stijf aanvoelen. Dat is meestal van korte duur. Na de behandeling worden er oefeningen en gerichte adviezen gegeven om de verbeterde situatie te behouden.

Verwijzing en vergoeding
Deze behandelmethode is een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen ook de kosten van dry needling hieronder.

Meer informatie:
www.dryneedling.nl